Nueva pintura de Kehinde Wiley en el Philbrook
New Kehinde Wiley painting at Philbrook

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Español

TULSA, OK – El museo de arte Philbrook recientemente adquirió una nueva pintura del aclamado artista americano, Kehinde Wiley. Este mes la misma fue instalada en el “Italian Room” de la histórica villa del museo, se trata del retrato ecuestre del rey Felipe IV (114 x 118 pulgadas) y es la primer obra adquirida por un museo de Oklahoma.

“El trabajo de Wiley está en la intersección del pasado y el futuro al igual que el Philbrook”, dijo Sienna Brown, curadora del museo.

Durante casi toda su carrera Wiley creó pinturas vibrantes de alta complejidad de jóvenes afro-americanos vestidos en la moda del hip hop. Con sus poses teatrales y objetos diversos intentó ilustrar las imágenes de grandes figuras políticas del arte occidental del siglo 17 y el 19, dándoles un nuevo significado. Wiley recreaba obras ofreciéndole la posibilidad de llevarlas al siglo 21.

Originario de Los Angeles, Wiley se vio muy influenciado por la teatralidad de la ciudad y por sus visitas a las colecciones de Old Master-filled Huntington Art. A los 12 visitó Rusia con una beca y se graduó en Yale en los 90’s donde comenzó a participar de discusiones sobre identidad política. Todo este conocimiento y experiencias sirvieron a su arte multi facético con capas y temas de realidad.

La obra  Equestrian Portrait of Philip IV fue comenzada en el 2016 con una retrospectiva a otro trabajo de Wiley, A New Republic. La exhibición abrió en el museo de Brooklyn en el 2015 y cruzó todo el país terminando en el museo de Arte de Oklahoma City el pasado verano. El artista decidió después hacer el principal trabajo de su carrera, un porta retratos del presidente Barack Obama, que se colocará en la primavera del 2018 en el museo Smithsonian. Las pinturas de este artista pueden encontrarse en los principales museos de Nueva York,

El Walker Arts Center de Minneapolis, y el High Museum of Art de Atlanta. “Esta importante compra expande la profundidad de la colección Philbrook”, dijo su director Scott Stulen. “La pintura le trae más diversidad al museo, refuerza sus puntos fuertes y afirma nuestro compromiso con el arte contemporáneo. Wiley conecta distintos aspectos de nuestra colección y nos define como ningún otro artista en la actualidad, esperamos que las futuras generaciones amen esta pieza”.

English

TULSA, OK — Philbrook Museum of Art recently acquired a new, never-before-seen work by acclaimed American artist, Kehinde Wiley. Installed earlier this month in the “Italian Room” of the Museum’s historic Villa, the large-scale Equestrian Portrait of King Philip IV  (114 x 118 inches) is the first Wiley work to be acquired by an Oklahoma museum.

“Wiley’s work sits at the intersection of the past and the future, much like Philbrook itself,” commented Sienna Brown, Philbrook’s Nancy E. Meinig Curator of Modern and Contemporary Art.

For most of Wiley’s career, he has created large, vibrant, highly patterned paintings of young African American men wearing the latest in hip hop street fashion. The theatrical poses and objects in the portraits are based on well-known images of powerful figures drawn from seventeenth- through nineteenth-century Western art. Pictorially, Wiley gives the authority of those historical sitters to his twenty-first-century subjects.

Originally from Los Angeles, Wiley was influenced by the city’s theatricality and by visits to the Old Master-filled Huntington Art Collections. At twelve, he visited Russia on an arts fellowship. He honed his artistic craft earning his MFA at Yale in the 1990s, where he was steeped in the current discussions concerning identity politics. He brings these varied experiences to the multi- faceted, layered processes and themes of his work.

Equestrian Portrait of Philip IV was begun in 2016 in the midst of Wiley’s popular retrospective, A New Republic. The exhibition opened at the Brooklyn Museum in 2015 and crisscrossed the country to six additional venues, ending at the Oklahoma City Museum of Art this past summer. Lately, the artist has turned his focus to the most important commission of his career: the official portrait of President Barack Obama. The portrait will be unveiled in spring 2018 at the Smithsonian’s National Portrait Gallery. Wiley’s paintings can be found in major museums such as the Metropolitan Museum of Art in New York, the Walker Arts Center in Minneapolis, and the High Museum of Art in Atlanta.

“This important acquisition expands the scope and depth of the Philbrook Collection,” says Philbrook Director Scott Stulen. “The painting brings greater diversity to the Museum’s overall offerings, enhances existing strengths, and affirms the institution’s commitment to championing new work by contemporary artists. Wiley uniquely connects different aspects of our collection and Villa setting unlike any contemporary artist working today and we expect this to become a beloved piece for generations to come.”