Beyoncé apuesta por la música disco y el house en «Renaissance»

INSPIRADA EN LA MÚSICA DISCO Y EL HOUSE DE LOS AÑOS 80 Y 90

Beyoncé se corona de nuevo con el estreno de «Renaissance» un álbum repleto de sorpresas musicales que sucederá a «Lemonade», su disco, que lanzó en 2016. Este es el primer álbum de un proyecto de tres partes en el que ha trabajado en los últimos años.

Inspirada en la música disco y el house de los años 80 y 90, la artista estadounidense publicó su nueva colección de 16 canciones llenas de sintetizadores, voces en off y referencias a iconos como Grace Jones, Giorgio Moroder o los raperos Nile Rodgers y Drake.

Consciente de que es una de las pocas personas capaces de paralizar la industria musical con un único movimiento, Beyoncé rompió el mes pasado su habitual secretismo para anunciar que tenía listo un disco en el que había trabajado durante la pandemia.

«Mi intención era crear un lugar seguro, un lugar sin juicios, un lugar en el cual estar liberado de perfeccionismos y de pensamientos excesivos. Un lugar para gritar, dejarse llevar, ser libre», expresó entonces.

La estrella, conocida por seguir una calculada estrategia en todo lo que hace, se alejaba así de la seña de identidad que había labrado con sus lanzamientos anteriores.

«Beyoncé», el disco homónimo que elevó su estatus en el pop, se lanzó por sorpresa en las navidades de 2013 y «Lemonade» se estrenó en 2016 como una exquisita película musical repleta de críticas al racismo aún presente en Estados Unidos.

Entre esos dos proyectos y «Renaissance», Beyoncé tampoco dejó de publicar material: En 2018 presentó un disco con su marido Jay-Z bajo el pseudónimo The Carters; en 2019 estrenó el documental «Homecoming» sobre su actuación en Coachella y luego participó en «The Gift», la ambiciosa banda sonora de «The Lion King».

Sin embargo, «Renaissance» supone el regreso en solitario de la texana y una ruptura con todo lo anterior.

Texas Monthly; Larry Busacca/Coachella via Getty

Beyoncé’s ‘Renaissance’ Is a Radical Tribute to Black and Queer Dance Music

The queen’s new album nails the sweet spot between nostalgia and new wave, paying tribute to past trendsetters while blazing a new path forward for pop music.

With each new incarnation, Beyoncé Knowles-Carter bends the world to her will. Since she emerged from Houston onto the national stage as a sixteen-year-old phenom, her work has continually metamorphosed to meet the cultural and sociopolitical moment. In its wake, it has disrupted the trajectory of pop music.

As part of Destiny’s Child, Beyoncé shifted the sound of Y2K pop with empowerment-themed, futuristic R&B. Her early solo stuff sashayed from funk-forward soul to arena-ready Top 40 bait to eighties-styled synth-pop. With each release, she reoriented the boundaries of commercially viable music.

The radicalism of her latest solo albums, Beyoncé and Lemonade, elevated her from pop superstar to generational icon, from chart-topping vocalist to critically lauded auteur. These albums took huge risks—personally and artistically—and established Beyoncé as pop’s most influential post-genre tastemaker.

Over the past decade she’s collaborated with artists such as Jack White, James Blake, and Frank Ocean while experimenting with styles as disparate as Jamaican dance hall, New Orleans jazz, and new-wave R&B. She loves finding new sandboxes to play in, then turning those sandboxes into skyscrapers.

Beyoncé’s seventh studio album, Renaissance, marks another paradigm shift. Throughout the record she threads variants of dance music to make one of the most invigorating pop albums of the year. She tries her hand at Afrobeats, Miami bass, and New Orleans bounce—styles and subgenres that together work to celebrate the totality of dance music across the Black diaspora.

Given how proudly Beyoncé reps her Southern heritage, and how intentionally she’s woven her Creole and “Texas bama” roots into her music, you’d expect Renaissance to also pay tribute to Texas’s club and house scenes. Though not necessarily regarded as a dance-music hot spot, Texas boasts a rich and dynamic history of house and electro, and Beyoncé is likely familiar with this legacy.

But even in the absence of a direct tribute to any Texas artists or styles, Renaissance remains grounded in a broader Southern cultural and creative lineage, wherein Beyoncé pulls from a handful of distinct communities and in turn makes something whole and singular, offering a unified vision for what Black joy and freedom feels like—especially on the dance floor.

By Brady Brickner-Wood